Del 3: Auktoritära strukturer:
patriarkaliska strukturer samt
etniska och religiösa konflikter
I förra avsnittet av denna artikelserie började vi diskutera olika samhällsstrukturer som påverkar möjligheterna för de
mokratisering i Indonesien. Vi to
g upp den indonesiska statsstrukturen och statens dominans över samhället samt ekonomisk utveckling och fördelning och den indonesiska klasstrukturen. Här ska vi fortsätta diskussionen av auktorit&
auml;ra strukturer med att belysa
för det första patriarkaliska strukturer och förhållanden mellan könen och för det andra det indonesiska samhällets etniska och religiösa sammansättning och därmed samman
hängande konflikter.
Patriarkaliska
genusstrukturer1
I Indonesien, liksom på andra håll i världen råder ojämlikhet mellan könen. Den indonesiska kvinnans underordning och
hennes plikt att först och
främst ta ansvar för hushållet och familjen är officiell politik i landet. Det kommer bland annat till uttryck i "anvisningarna för familjens välfärd" (PKK) som ingår i d
en statliga propagandan. I Suhartoregimens ideologi är familjen den
minsta beståndsdelen i samhället och kvinnans roll och underordnade
position i familjen blir därmed en viktig beståndsdel av den auktoritära
regimens idébas.
Kvinnoorganisationer, liksom andra folkliga organisationer, förbjöds efter
militärens maktövertagande. Den vänsterinriktade kvinnoorganisationen
Gerwani var relativt stark i början av 1960-talet. Enligt den "Nya
Ordningens" propaganda var Gerwaniaktivister ansvariga för morden på
de kidnappade generalerna i samband med kupphändelserna 1965. Kvinnorna i Gerwani
beskrevs som grymma monster som torterade och dödade generalerna. Med hjälp
av denna myt kunde de nya härskarna krossa alla radikala kvinnoorganisationer och
skapa egna organisationer för att vidmakthålla det patriarkaliska systemet.
De regeringsstödda kvinnoorganisationerna i Indonesien är organiserade som
"hustruorganisationer", i vilka statstjänstemännens fruar
ägnar sig åt olika former av social verksamhet. Kvinnorna får
automatiskt samma position i hierarkin som sina män. Dessa organisationer motverkar
jämställdheten och bidrar till att förstärka de traditionella könsrollerna.
Oberoende kvinnoorganisationer som försöker bekämpa partiarkaliska strukturer och kvinnoförtryck arbetar under mycket svåra förhållanden. De utsätts för samma förtryck so
m andra oppositionella grupper och har ingen möjlighet
att bilda bredare folkrörelser. Trots det finns det ett flertal kvinnogrupper som
med mer eller mindre uttalade feministiska idéer som bas kämpar mot den
auktoritära regimen. (Vi kommer att diskutera några av dessa
grupper i kommande avsnitt. Se även Katarina Reychmans artikel i detta nummer av tidningen.)
Familjeplanering är ett område där könsförtrycket är mycket påtagligt. Det
familjeplaneringsprogram som Indonesien fått mycket internationellt beröm
för bygger i själva verket till stor del på tvångsmetoder.
Militären spelar en aktiv roll. Det är inte lätt för
kvinnor att säga nej till preventivmedel som soldater beordrar dem att
använda även om de är direkt skadliga för deras hälsa.
Könsförtrycket hänger naturligtvis även samman med klassförtrycket. Kvinnor som tillhör de lägre samhällsklasserna är mest utsatta. Hembiträden befinner sig i en speciellt
svår situation. Nästan alla indonesiska medel- och överklass
familjer håller sig med tjänstefolk. Dessa är oftast kvinnor eller
unga flickor från fattiga bondefamiljer. De får dåligt betalt och
tvingas arbeta mycket långa arbetsdagar. Sexton timmar om dygnet,
sju dagar i veckan är inget ovanligt. De är helt beroende av familjen som
anställt dem. Fysisk och psykisk misshandel liksom sexuella övergrepp tycks
vara vanligt förekommande. Hushållsarbete ses
som naturligt kvinnoarbete och det är ingen som ifrågasätter systemet
med tjänstefolk. Inte ens i andra avseenden relativt progressiva
mänskliga rättighetsgrupper och media ägnar dessa kvinnors
situation mycket intresse.
Sammanfattningsvis kan vi konstatera att den patriarkaliska genusstrukturen är en ofta förbisedd beståndsdel i den auktoritära regimen under Suhartos styre. Det patriarkaliska systemet och det auktorit
ära styrelseskicket är
ömsesidigt förstärkande. Patriarkaliska strukturer reproduceras inom familjen och påverkar alla andra samhällsstrukturer.
Etniska och religiösa konflikter
Etniska och religiösa konflikter framhålls ofta som ett grundläggande problem i det indonesiska samhället. Landet Indonesien och den
indonesiska nationalismen är i mångt och mycket en produkt
av den nederländska kolonialismen och en mängd olika etniska och
religiösa grupper ryms inom landets gränser.
Javaneser som kommer från de centrala och östra delarna av Java
utgör knappt hälften av landets befolkning. Som största
befolkningsgrupp dominerar man indonesisk politik. Bland befolkningen på
öarna utanför Java finns ett utbrett missnöje
med den javanesiska dominansen. Detta gäller inte bara de områden som har
starka självständighetsrörelser som Aceh, Västpapua och
Östtimor utan även områden där en stor majoritet av
befolkningen otvivelaktigt betraktar sig som indoneser. Om vi bortser från de
ockuperade områdena tycks dock inte missnöje med koncentration av makt och
ekonomiska resurser leda till ett ifrågasättande av Indonesien som
enhetsstat. Regionala uppror på 1950-talet syftade inte heller till att bryta
sig ut ur republiken utan endast att byta ut regeringen i Jakarta.
Nationalspråket - bahasa Indonesia - bidrar till att skapa en
nationell identitet.
Konflikterna mellan javaneser och andra etniska grupper är därför
snarare regionala konflikter mellan centrum och periferi än etniskt grundade
konflikter. I botten ligger ett missnöje med politisk
och ekonomisk maktkoncentration.
En annan så kallad etnisk konflikt, som egentligen bygger på ekonomiska
motsättningar, hänger samman med den kinesiska minoritetens position i
samhället. En relativt stor andel av landets rikaste
kapitalister är etniska kineser och detta har lett till förföljelser
av indonesiska kineser i allmänhet.
Religiösa motsättningar - såväl inom den muslimska
befolkningsmajoriteten som mellan muslimer och kristna - har också
fått stor uppmärksamhet. Detta gäller inte minst under senare
år då flera kyrkor attackerats av muslimska folkmassor.
Även i dessa fall kan man spåra underliggande socioekonomiska och
politiska orsaker. Religiöst och etniskt präglade upplopp har ägt
rum i områden med svåra sociala och ekonomiska problem,
ofta inbegripande landkonflikter. Det finns också välgrundade
misstankar om att den politiska och militära ledningen medvetet provocerar
fram etniska och religiösa konflikter för att
motivera det auktoritära styret.
Sammanfattningsvis kan vi konstatera att etniska och religiösa konflikter har
mer grundläggande socioekonomiska orsaker och inte sällan tycks vara
skapade och manipulerade för politiska syften. Trots att sådana
konflikter ökat i omfattning under senare år föreligger knappast
någon risk att Indonesien som enhetsstat ska splittras upp. Förutom i
Aceh, Västpapua och Östtimor tycks nationalkänslan vara relativt
utbredd och konflikter och spänningar i samhället har
sin grund i ett missnöje med den nuvarande regimen snarare än med
idén om Indonesien som en sammanhållen stat.
Anders Uhlin
1 Genus syftar på socialt
kön till skillnad från biologiskt kön. När man diskuterar
genusstrukturer eller genusrelationer handlar det inte om biologiska
skillnader mellan kvinnor och män utan manligt och kvinnligt
som sociala kategorier.
|