|
Den indonesiska
staten gör systematiska försök att kontrollera kvinnors
identitetskonstruktion. Detta skapar en alltför snäv definition
av Kvinnan. Feministiska organisationer på Java kämpar
för att bredda detta begrepp. De kämpar mot verkningarna av
den statliga definitionen d v s mot att kvinnor p g a att de är kvinnor
behandlas orättvist i juridiska, medicinska och ekonomiska sammanhang. De
bekämpar också orsaken till orättvisorna d v s definitionen i
sig. När kvinnorna organiserar sig möter de diskriminerande
byråkrati och förföljelser samt en oförstående
attityd ifrån sin omgivning.
Statens bild
Alltsedan etableringen av New
Order regimen, har den indonesiska staten ansträngt sig för
att hålla tillbaka åsikter eller fakta som kolliderar med
statsideologin eller med den specifika statliga kvinnoideologin,
Panca Dharma Wanita.
Statens kvinnoideologi kanaliseras genom alla typer av media samt
genom statens reaktionära kvinnoorganisation, Dharma Wanita.
Medlemskap är obligatoriskt för alla kvinnor som innehar en
statlig tjänst och för alla hustrur till män som
innehar statlig tjänst. Om båda personerna i ett
äktenskap skulle inneha offentlig tjänst uppstår
intressekonflikt. Staten föredrar att kvinnan prioriterar den
Dharma Wanita grupp där hon företräder sin man.
Detta eftersom en god kvinna inte ser till sin egen karriär,
utan till sin mans i första hand.
Bilden av idealkvinnan, såsom den förmedlas av indonesiska
staten, är bilden av en passiv och irrationell kvinna. En mor,
kontrollerad av en make, en kvinna som är glad och lycklig
över att vara strikt hänvisad till den privata sfären.
Ett ställe som inte bara är den bästa
platsen för henne, eftersom hon är intellektuellt
underlägsen och därför potentiellt kan göra skada
utanför den sfären, utan även den plats där hon
kan göra mest nytta för den indonesiska staten. Konstruktionen
av indonesiska kvinnors identitet influeras starkt av staten t ex
genom censur av biograffilmer, böcker samt debatter om vissa
känsliga ämnen som abort eller demokratisering.
Priset för att falla utanför den snäva statliga ramen
för acceptabelt kvinnligt beteende är högt. Både
myndigheter och människor i kvinnornas närmiljö
reagerar negativt om kvinnorna gör försök att
sätta egna gränser för det acceptabla.
Den indonesiska staten försöker stänga in kvinnor i
ett trångt socialt utrymme för att göra dem politiskt
passiva. Denna passiva bild förmedlas inte bara genom Dharma
Wanita utan som sagt även genom media. De främsta medierna
är TV och press.
Ett av de mest populära TV-inslagen är s k Sinetroner. En Sinetron är som en såpopera, men med tillägget av politiska budskap från staten.
Huvudbudskapet i en Sinetron kan t ex vara "transmigration
gör människor lyckliga" eller
"statstjänstemän är förnöjsamma
människor som lever balanserade liv". Budskapet som
avser kvinnor är alltid, utan undantag: en god kvinna lever helt
för och är beroende av, sin man och sin familj.
Kvinnor som faller utanför den snäva ramen framställs i
dessa Sinetroner (och andra medier) som abnorma och elaka, som
utomstående, som icke tillhörande gruppen 'normala
kvinnor'. På detta sätt försäk
rar sig den indonesiska staten om att det inte finns något reellt alternativ till statsidealet. Idealet kan spåras även i nyhetsmedierna och i reklamens sätt att framställa kvinnor.
Medias framställning
I nyhetsmedia får en
smaskig story samma uppmärksamhet som en Sinetron och
brutaliteter hör till kategorin smaskig. Därför
är det också viktigt att se hur kvinnor porträtteras
där. Kvinnor som utsatts för våld (mord,
våldtäkt, misshandel) framställs som om de
förtjänat det de utsatts för. Det underliggande
budskapet blir: om den kvinnan verkligen hade betett sig som en god
kvinna, hade det där aldrig hänt henne. Hon måste helt
enkelt gjort någonting dumt, annars skulle ingen utsatt henne
för den där brutaliteten. Genom denna attityd hamnar
våldet i brotten i skymundan och görs till något
förståeligt och ibland till och med skrattretande.
Reklam speglar idealen i ett land vid varje specifik tidpunkt. Ju bättre
reklamen speglar attityderna, desto mer framgångsrik är
den. Indonesisk reklam är inget undantag och är
därför också intressant att studera.
I Indonesien speglas statsidealet ganska väl i reklamen. Den
visar kvinnor som serverar män, kvinnor som tar hand om sina
barn, kvinnor som belöning, kvinnor som antingen grälsjuka
eller timida, kvinnor som endast lever för
och genom sin familj. Reklamen medverkar till att cementera statsidealet genom att visa fram 'det enda' acceptabla beteendet för kvinnor.
Dubbelt förtryck
I Indonesien blir man dubbelt förtryckt som feminist,
både som kvinna och som politisk aktivist. Feminist är
inte bara ett fult ord i Indonesien, som förknippas med fenomen
som t ex lesbianism, militant manshat, vanvård av barn och
även promiskuitet. Feminism är också ett farligt
ord... att vara feminist är att vara radikal...att vara radikal
är i statens ögon detsamma som att vara subversiv.
Det hårdaste straffet för subversiv verksamhet är
döden.
Feministiska organisationer möter diskriminerande byråkrati
när de registrerar sig hos myndigheterna, vilket är ett
krav. Registreringsformulären är färdigifyllda.
På formulären står det redan att organisationens
syfte och mål är att stödja presidenten samt
regeringens reaktionära kvinno-policy. Detta gör att staten
senare, helt regelenligt kan stänga organisationen om den inte
verkar efterleva sina mål och syften. Eftersom det
är ett statligt privilegium att mobilisera stora grupper är
feministerna mycket noggranna med att endast arbeta i små
kärngrupper. Grupperna består av runt 20 personer, inte
fler, omgivna av ideellt arbetande 'ickemedlemmar'.
Att basera verksamheten på ett stort antal medlemmar är
uteslutet, även för fackföreningar. Det finns bara en
erkänd fackförening, den styrs av staten och fungerar som
ett språkrör ner mot arbetarna. Skulle det inte finnas
något hinder för massmedlemskap skulle givetvis dessa
organisationer, såväl feministiska som rent fackliga,
få en alltför stor makt gentemot regeringen.
Aktiviteterna
De feministiska
organisationerna är till sin inriktning antingen projekt- eller
centrumorienterade. De som arbetar i centrumform specialiserar sig i
allmänhet på en typ av aktivitet. De bistår
kvinnor som kommer till dem med den tjänst centret har t ex
rättshjälp, psykologisk rådgivning, medicinsk
rådgivning. De flesta organisationerna har också
välförsedda bibliotek, med böcker om feminism
både på indonesiska och engelska. Böckerna kan
lånas och kopieras, alltså fungerar organisationerna
även som informationskällor för vem som helst som
är nyfiken på feminism. Organisationerna håller
föredrag om feminism, låter sig intervjuas och deltar också
i öppna debatter och diskussioner. En av organisationerna har
också en mycket populär spalt i den stora lokaltidningen,
där de ger råd i äktenskapsproblem.
Organisationerna som arbetar i projekt har i allmänhet valt
ut en specifik grupp kvinnor och inriktat sig på just deras
problem och situation. Gruppen kan bestå av kvinnor från
en viss by eller från en yrkesgrupp t ex bärerskor,
expediter, hemhjälper, fabriksarbeterskor eller
prostituerade. De projektinriktade organisationerna tenderar att vara
mer radikala i sin framtoning, deras verksamhet är också
mer aktivt utåtriktad eftersom de söker
upp dessa grupper och undersöker just deras problem. Sedan
arbetar man fram ett stödprogram. Programmet är ofta
mycket undervisande och hålls på en väldigt
jordnära nivå. Abstrakta begrepp konkretiseras genom
rollspel,
sketcher och lekar. Undervisningen kan behandla allt ifrån
preventivmedel till en hemhjälps lagliga rättigheter.
Programmet kan också ha mer praktiskt syfte, som t ex att
lära kvinnor i en by hur man säljer glassvåfflor,
vilket i sin tur kan ge kvinnorna en viss ekonomisk
självständighet gentemot männen. När kvinnan kan
bidra med pengar till hushållet hoppa man att mannen skall
behandla kvinnan med mer respekt. Andra positiva effekter kan
bli att fler av barnen, kanske någon av döttrarna,
får gå längre i skolan e t c.
Det är inte ovanligt att organisationerna har många små
'stationer' på fältet liksom ett huvudkontor.
Stationerna är givetvis belägna i närheten av den
grupp de koncentrerar sig på. I Yogyakarta t e
x, ligger en liten fältstation för hälsorådgivning
och undersökning för prostituerade, just på den mest
frekventerade gatan. Något som många av dessa
fältstationer har gemensamt är att de är tvungna
att ha en slags täckmantel, en ursäkt för att
låta kvinnorna komma till dem. Täckmanteln måste
vara dygdig, lektioner i sömnad eller matlagning går bra,
och Koranhögläsning går
utmärkt. Det är nämligen inte så ovanligt att kvinnan
har svårt att komma iväg från huset om hennes man
eller arbetsgivare tror hon skall gå och lära sig om sina
rättigheter och sitt egenvärde.
Kan vi hjälpa?
Det kanske verkar som om dessa organisationer är helt hjälplösa
gentemot staten. Så är inte fallet. För det
första har de en stor tillgång i sina medlemmars kompetens
och mod och för det andra har många
av organisationerna ekonomiskt stöd utifrån. Stödet
är givetvis mycket viktigt och utan detta skulle det vara
ännu svårare att driva organisationerna. Viktigare
än ekonomiskt stöd är trots allt politiskt beskydd.
Beskydd är nödvändigt för att de skall kunna
agera ännu öppnare och därmed nå fler. Genom
redan befintliga ekonomiska kontakter skulle man kunna
organisera ett sådant skyddsnät. Ett annat alternativ är att skapa
syskonförbindelser med organisationer i andra länder.
Sådana förbindelser bör helst upprättas med
länder som har starka ekonomiska intressen i Indonesien. Detta
kan eventuellt ge ytterligare tyngd åt beskyddet.
Syskonförbindelser eller liknande kan också ha den
positiva bieffekten att göra indonesiska förhållanden
mer kända utanför landets gränser.
Katarina Reychman
Artikeln bygger på en magisteruppsats i
statsvetenskap vid Lunds universitet. Katarina gjorde ett stort antal
intervjuer med indonesiska kvinnoaktivister i januari-mars
1997.
| |